Het vierde leerjaar houdt van leren


  • Klasindeling
Wij werken al veel zelfstandig in het vierde leerjaar. De kinderen die nood hebben aan een extra instructie, komen bij de juf zitten in de miniklas. De anderen werken verder rond de miniklas. Even een vraagje tussendoor? Vraag eerst uitleg aan één van je buren met fluisterstem. Kunnen zij je niet helpen? De juf helpt je graag verder na de miniklas. Zo wordt ieder kind vooruit geholpen op zijn/haar eigen tempo.
  • Praatronde
Wij starten de dag met een praatronde. Je beslist zelf of je iets wilt vertellen in de kring. De praatronde-leider zorgt ervoor dat de afspraken correct worden nageleefd. Na elk verhaal wordt er gevraagd of er nog ‘vraagjes’ of ‘zegjes’ zijn. Daarna probeert iemand het verhaal samen te vatten in 1 of 2 zinnen. Zo werken we elke dag aan onze luister- en spreekvaardigheden!
  • 3sporen – beleid
Wij werken regelmatig rond het 3sporen – beleid in de klas. De juf schrijft op welke oefeningen er worden gemaakt en op welke manier er wordt verbeterd (correctiesleutel, ZRM, …). Daarna kiezen we zelf in welk spoor we graag willen werken (1. ik begrijp deze les, 2. ik begrijp deze les, maar ik ga misschien toch nog wat vragen hebben, 3. ik krijg graag nog wat extra uitleg van de juf). Er kan op deze manier gedifferentieerd worden op maat van elk kind! Ben je eerder klaar met je oefeningen? Neem een kijkje bij de opdrachten, deze kunnen elke dag veranderen.
  • Kwartierlezen
We kiezen ervoor om elke dag een kwartiertje te lezen in de klas. In het vierde leerjaar lezen we na de middagspeeltijd. We kiezen zelf ons boek (uit de klasbibliotheek, een boek van de bib,  een strip, …) en maken het ons gemakkelijk in de klas. De leeskapitein houdt de tijd in het oog en zorgt ervoor dat iedereen in stilte leest.
  • Het dobbelspel
Twee lessen na elkaar? Dat is wel vermoeiend, hoor, juf! Om even te ontspannen, spelen we een dobbelspelletje. 1 leerling gooit met de dobbelsteen, we spelen het spel dat overeenkomt met het aantal ogen op de dobbelsteen. 5 minuutjes en dan kunnen we er weer invliegen! We schrijven onze ideeën op een papiertje, zo kunnen de spelletjes iedere maand veranderen!