Leerplezier in het 2de leerjaar


Driesporenbeleid:

Hop hop! Wandelend, klauterend of klimmend bereiken wij de bergtop!

Dit is ons driesporenbeleid.

De kinderen beslissen zelf of zij de reeds aangeboden leerstof alleen baas kunnen, graag wat hulpmiddelen gebruiken of samen met de juf werken. Na de les hangen de kinderen hun foto bij een van de drie toppen. Zo evalueren ze zichzelf en gaan we in gesprek. Ging het goed? Wat vond je moeilijk? Kies je volgende keer beter een ander spoor?

Gedifferentieerd werken:

We zorgen ervoor dat elk kind op zijn/haar niveau kan werken.

De ene heeft nood aan wat extra inoefening, de ander heeft nood aan een uitdaging.

Dit kan door een spel, een op maat gemaakt bundeltje, op de computer…

Na 15 – 20 minuutjes schuiven we door en ligt er voor iedereen weer een nieuwe oefening, spel of uitdaging klaar.

Door de korte werktijd blijven de kinderen geconcentreerd en zijn ze benieuwd naar de volgende opdracht.

Spelen in de klas:

                                                                    Leren is fijn, maar spelen is nog leuker!

Regelmatig proberen we de stoom er af te laten.

Leuke tussendoortjes

 zijn dagelijkse kost. Maar ook een kiesuurtje hoort hier bij!

Even tijd maken om samen een spelletje te spelen, ook daar leren we heel wat uit!

Kringgesprekken / sociale vaardigheden:

We zitten samen in de klas en daar moet iedereen zich goed voelen!

Sociale vaardigheden zoals omgaan met elkaar, conflicten oplossen, je gevoelens durven uiten… vinden wij erg belangrijk!

Wij proberen het goede te zien in elkaar en weten dat iedereen talenten heeft!

Die talenten ontdekken wij graag in elkaar!